zondag 16 januari 2011

Over vogeltaarten en andere sprookjesachtige dingen...

Sinds ik blog kom ik op andere blogs de mooiste dingen tegen. En niet alleen maar haakgerelateerde dingen!!
Zo las ik van een Amerikaanse die in de jaren zeventig van haar moeder had geleerd om lichtjes te maken van een mandarijn (of sinasappel). Het leukste daarvan is (vind ik) dat de mandarijn haar eigen lontje heeft, en – ook zo leuk – het lichtje op zonnebloemolie kan branden. Meteen smiddags met de kinderen aan de slag gegaan en dit is het resultaat…



 Bijkomend voordeel: de inhoud van deze lichtjes dienen natuurlijk opgegeten te worden. Mooie sferen én vitamines in een klap!
Op de blog van Jurianne Matter, vind je een wonderschone uitleg.

 Ook door andere creatieven  geïnspireerd: het maken van vogeltaarten. Het is zo gemakkelijk, en heel leuk om te doen. Echt iets wat je goed met kinderen kunt doen op een regenachtige woensdagmiddag. 




Hoe doe je het?
  • Koop..harde blokken plantaardig vet (bv. die van Euroshopper van AH)
  • Een zak vogelzaad
  • Een zak zonnebloempitten voor vogels
  • Een zak pel-pinda’s (ik kocht de versie die je zelf op kunt eten, wat resulteerde in een ‘pelpinda-fabriek’ aan de keukentafel, nadat de taarten eenmaal in de vriezer stonden)
  • Een zak cranberries
Neem nu een paar leuke taartblikken en/of stenen hartige-taart vormen. Smelt het vet en laat het daarna een kwartiertje afkoelen.


Met kinderen:
Zet in bakken alles op tafel en geef ieder kind een blik. Laat ze handjes van alles in de taartblikken doen, maar niet te vol. Vul de blikken dan met het vloeibare vet (wel redelijk afgekoeld!) en laat ze met een lepeltje roeren.
Zet de blikken in de vriezer en haal ze na ong.10 min er nog even uit (wanneer ze nog zacht genoeg zijn) om er nog wat pelpinda’s en cranberries op te leggen. Druk ze even aan.


Wanneer je er zelf een maakt op een rustig moment kun je natuurlijk veel efficiënter te werk gaan. Hoef ik vast niet uit te leggen.
Veel plezier! ( Mislukt nooit!)

4 opmerkingen:

jurianne zei

Mooi, deze mandarijnen-lichtjes op een schoteltje! Ik ben niet amerikaans hoor, kom gewoon uit NL en heb dit inderdaad in de jaren 70 van mijn moeder geleerd en er nu - jaaaaren later - eindelijk een tutorial aan gewijd. Veel plezier ermee!

Mickey zei

Hee Nelleke, wat ben je heerlijk creatief!
Leuk he, dat bloggen, ik heb er ook zoveel plezier in.
Hoop dat het heel goed met julie allemaal gaat!
Hier gaat 't prima, we genieten enorm van ons zo veranderde leven in HongKong.

Veel liefs van ver!
Mick

De Merle zei

Wat een leuk idee die lichtjes en die vogeltaart! Het is nu al bijna lente....(hoop ik toch..) maar misschien dat de vogels toch nog een hapje lusten.
Je hebt een leuke blog zeg! Ik ga je volgen!
Groetjes, Karin ---De Merle---

Mme Li zei

fantastisch idee!